شرح کالا
مؤلف: دکتر سعید خیر اندیش
انتشارات: نشر رزا
تعداد صفحات و قطع: ۲۰۸صفحه / وزیری
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
سال چاپ: اول ــ ۱۳۹۷
بهاء: ۳۰۰۰۰۰ ریال
شابک: ۶ــ ۲۰ــ ۶۳۵۶ــ ۶۲۲ــ ۹۷۸
شماره تماس پخش: ۰۹۱۲۹۲۱۱۷۵۶-۰۲۱۴۴۰۱۵۶۰۸
فصل اول : مدیر موفق در آیات و روایات… ۱۷
تعاریف… ۱۹
۱ـ هدف.. ۱۹
۲ـ موفقیت: ۲۰
۳ـ مطلوبیت: ۲۰
مدیر موفق.. ۲۱
مدیر مطلوب.. ۲۸
لوازم موفقیت مدیر. ۳۱
ویژگیهای مدیر و مدیریت در نهجالبلاغه. ۳۱
شجاعت… ۳۱
قاطعیت… ۳۲
تجربه کاری.. ۳۲
استقامت در برابر مشکلات.. ۳۲
حسن تدبیر. ۳۲
قدرت و توانایی.. ۳۳
سعه صدر ۳۳
شایستگی و کفایت… ۳۳
نظم و انضباط.. ۳۳
حسن سابقه. ۳۳
داشتن پشتکار و دوری از تنبلی.. ۳۴
بلندی همت… ۳۴
تندذهنی و داشتن حافظه قوی.. ۳۴
آینده نگری.. ۳۴
پاکی و صلاحیت خانوادگی.. ۳۴
داشتن قدرت تشخیص و تجزیه و تحلیل.. ۳۵
خصوصیات و معیارهای ارزشی.. ۳۵
عدلت و انصاف.. ۳۵
تواضع و فروتنی.. ۳۵
سخاوت.. ۳۶
وفاداری.. ۳۶
گشادهرویی.. ۳۶
تسلط بر خشم.. ۳۶
میانهروی در درشتی و نرمی.. ۳۶
صبر و بردباری.. ۳۷
امانتداری.. ۳۷
خوش بینی نسبت به دیگران. ۳۷
رفق و مدارا ۳۷
طرد سخنچین.. ۳۸
طرد چاپلوس… ۳۸
توجه به کارکنان. ۳۸
عیبپوشی و پرهیز از عیبجویی.. ۳۸
خصوصیات و معیارهای مکتبی.. ۳۹
فصل دوم : تعاریفی از مدیریت… ۴۱
انواع مدیریت… ۴۴
مراحل تصمیمگیری.. ۴۵
اهداف مدیریت آموزشی.. ۴۸
اصول مدیریت آموزشی.. ۵۰
ایجاد روحیه در کارکنان و عوامل مؤثر در ایجاد روحیه مثبت و مناسب… ۵۰
عواملی که در روحیه خوب بستگی دارد: ۵۱
شرایط مطلوب و مناسب کار ۵۱
خاطر جمعی و آسایش و توجه به رفاه نسبی.. ۵۱
آگاه ساختن اعضای هر مدرسه با اهداف و خط مشیهای مدرسه و شرکت مؤثر در تعیین خطمشی فعالیتها ۵۲
احساس علاقه و دلبستگی به مدرسه. ۵۲
تقویت اعتماد به نفس و حفظ احترام به خود. ۵۳
عدم تبعیض و رفتار از روی عدل و انصاف.. ۵۴
احساس توفیق در کار و توجه به آن توسط دیگران. ۵۵
احساس اهمیت داشتن کار یا وظایف محوله به هر فرد در مدرسه. ۵۵
روشهای تعیین میزان روحیه کارکنان. ۵۶
عوامل مهم برونی و درونی مؤثر در مدرسه. ۵۷
الف) عوامل برونی.. ۵۸
ب) اهم عوامل درونی.. ۵۹
وظایف عمده و اساسی مدیرن آموزشی به طور اعم: ۶۰
برنامهریزی.. ۶۰
سازماندهی.. ۶۰
رهبری یا هدایت سازمانی.. ۶۱
هماهنگی.. ۶۲
نظارت و ارزشیابی.. ۶۲
طبقهبندی وظایف مدیران آموزشی.. ۶۳
مدیریت و رهبری در مؤسسات آموزشی و پرورشی.. ۶۴
خصایص مدیران آموزشی.. ۶۵
برنامهریزی آموزشی به لحاظ اهمیت دادن به کمیت… ۶۵
برنامهریزی آموزشی به لحاظ اهمیت دادن و اولویت دادن به کیفیت… ۶۶
سطح و دامنه برنامهریزی آموزشی.. ۶۷
فصل سوم : مدرسه بیمار و ویژگیهای آن.. ۷۱
درمان مد سه بیمار و راهبردهایی برای بهبود. ۷۳
مدیریت زمان در مدرسه. ۷۴
ویژگیهای زمان. ۷۵
دانستنیهای مدیریتی (۱): ۷۵
مدیریت تغییر. ۷۵
گوشزد کردن اشتباه. ۷۶
محک شایستگیها ۷۶
یادگیری مدیران. ۷۶
برخورد خاص با موضوع خاص… ۷۷
نق نزدن. ۷۷
سرزنش نکردن. ۷۷
فضای مناسب برای گوش دادن. ۷۷
صراحت… ۷۸
ناکامیهای مکرر و خویشتن نگری.. ۷۸
مدیران کارآمد: ۷۸
مدیران موفق قرن ۲۱٫ ۸۰
چگونه یک مدیر به مقبولیت میرسد؟. ۸۰
مدیر موفق کسی است که بتواند؟. ۸۰
کیفیت یعنی تطبیق با ۶ چیز: ۸۱
کیفیت در مدرسه یعنی: ۸۱
این سه نگرش را در خود تقویت کنید: ۸۲
این چند سفارش را جدی بگیرید: ۸۲
آیا شما توان تبدیل تهدید به فرصت را دارید؟. ۸۵
نسخهی پیشنهادی زیر نسخهی رژیم مدیران است: ۸۶
جهت مقبولیت و پذیرش خود کارهای زیر را انجام دهید: ۸۷
مدارس کارآمد: ۸۹
رسالت روشن مدرسه: ۸۹
محیط یادگیری امن: ۸۹
انتظارات زیاد. ۸۹
فرصت یادگیری و انجام تکلیف دانشآموزان: ۸۹
نظارت دائمی: ۹۰
ارتباط خانه و مدرسه و جامعه: ۹۰
رهبری آموزشی: ۹۰
مدیریت و رهبری مدرسه: ۹۰
۱ـ رشد و افزایش بصیرت مشترک و شفاف: ۹۱
۲ـ ارزشگذاری و ترغیب به همکاری، ارتباطات و مشارکت در مهارتها: ۹۱
۳ـ ایجاد نقشهای روشن و انعطافپذیر سازمانی: ۹۱
۴ـ رواج دادن شیوههای آموزشی انتقادی: ۹۱
توصیههای اجرایی در دنیای مدیریت… ۹۲
فصل چهارم : ابزارهای مهم مدیریت در مدارس… ۹۷
تصمیمگیری قلب مدیریت… ۱۰۵
انواع تصمیمها: ۱۰۶
۱ـ تصمیمهای برنامهریزی شده: ۱۰۷
۲ـ تصمیمهای برنامهریزی نشده: ۱۰۸
موقعیتهای تصمیمگیری: ۱۰۸
موقعیت اطمینان: ۱۰۸
موقعیت مخاطره (با شرایط ریسک): ۱۰۹
موقعیت عدم اطمینان: ۱۰۹
مهارتهای سهگانه مدیریت… ۱۰۹
۱ـ مهارت فنی: ۱۱۰
۲ـ مهارت انسانی: ۱۱۰
۳ـ مهارتهای ادراکی (مفهومی): ۱۱۱
راهبردهای چگونگی بهرهوری از نیروی انسانی در مدرسه. ۱۱۲
راهبردهای ایجاد انگیزه در معلمان و کارکنان. ۱۱۵
راهبردهای چگونگی ایجاد حس مسئولیت و علاقه به کار در معلمان و کارکنان. ۱۱۸
مدیر، روشی اتخاذ نماید که کارکنان را به انجام کار ترغیب کند: ۱۱۹
وضع هر یک از کارکنان را مورد بررسی قرار دهد.. ۱۱۹
شنونده خوبی باشد: ۱۱۹
انتقاد و یا ملامت را به طور مثبت انجام دهد: ۱۲۰
انتقاد و ملامت را در خفا انجام دهد: ۱۲۰
رعایت حال کارکنان را بکند: ۱۲۰
قسمتی از مسئولیت خود را به کارکنان تفویض کند: ۱۲۰
در صورت مشاهده ابتکار عمل، به شایستگی از کارکنان قدردانی کند: ۱۲۰
از تحکم و تسلط اجتناب کند: ۱۲۱
به کارکنان علاقه نشان دهد: ۱۲۱
خواستهها را به صورت پیشنهاد درآورد: ۱۲۱
هنگامی که درخواست یا پیشنهاد میکند، دلیل آن را حتماً بیان کند: ۱۲۱
زمانی که طرحها و برنامهها هنوز در مراحل اولیه هستنند، کارکنان ذیربط را در جریان امر بگذارد.. ۱۲۱
مدیر باید سرمشق کارکنان خود باشد: ۱۲۲
همیشه جنبه مثبت را بگیرد: ۱۲۲
تعادل داشته باشد: ۱۲۲
نظر مشورتی و کمک کارکنان را بخواهد: ۱۲۲
هر گاه در اشتباه باشد یا مرتکب اشتباهی شود به خطای خود اعتراف کند: ۱۲۲
افکار و نظرات کارکنان را با نزاکت گوش کند: ۱۲۲
اگر فکر و نظری را پسندید و قبول کرد دلیل آن را به مبتکر و صاحب فکر بگوید: ۱۲۳
به این حقیقت که افراد نظرات پیشنهادی خود را بهتر از افکار سایرین به مورد عمل میگذارند، اهیمت بدهد: ۱۲۳
درباره آنچه میگوید و روش ادای آن دقیق باشد: ۱۲۳
از غرولند معتدل کارکنان ناراحت نشود: ۱۲۳
ایجاد این احساس در کارکنان که کار آنها مهم است و برای ایجاد این حس از هر فرصتی استفاده کند: ۱۲۳
برای کارکنان خود هدفی معین کند تا به خاطر رسیدن به آن تلاش کنند: ۱۲۳
کارکنان را از اموری که در آنها تأثیر دارد، مطلع سازد: ۱۲۴
به کارکنان فرصت داد شود در تصمیماتی که گرفته میشود شرکت جویند: ۱۲۴
کارکنان از وضع خود مطلع باشند: ۱۲۴
راهبردهای رشد مذهبی و تحکیم ایمان در دانشآموزان. ۱۲۴
راهبردهای ایجاد انگیزه درس خواندن و پیشرفت تحصیلی.. ۱۲۷
فصل پنجم : مدیریت مدرسه در هدایت نقش مشاورهای معلمان.. ۱۳۱
اشاره. ۱۳۳
نقش مشاورهای معلمان: ۱۳۳
ابعاد نقش مشاورهای معلمان. ۱۳۴
مدیر و ملاحظات علمی و اجرایی.. ۱۳۵
فعالیتهای گروهی در مدیریت فرآیند مدار ۱۳۷
ویژگیهای گروه با کیفیت در مدرسه. ۱۳۸
روشهای فعال شدن کار گروهی در مدرسه. ۱۳۹
* نامگذاری گروه. ۱۳۹
* درک اعضای گروه. ۱۳۹
* خوب گوش دادن. ۱۴۰
* خلق محیطی برای یادگیری گروهی.. ۱۴۱
ساماندهی کار گروهی.. ۱۴۳
راه کارهای عملی.. ۱۴۴
رفتارهای فردی زمینهساز انگیزش… ۱۴۴
رفتارهای شغلی زمینهساز انگیزش… ۱۴۵
رفتارهای برانگیزنده در محیط کار ۱۴۶
انتقال از اداره محوری به مدرسه محوری.. ۱۴۷
انتقال به مدرسه محوری.. ۱۴۷
مهارتهای مدیران در نظام اداره محور ۱۴۸
اقدامات عملی.. ۱۴۹
۱ـ نیازسنجی و تصمیمگیری.. ۱۴۹
فناوری اطلاعات و ارتباطات عاملی برای کاهش شکاف آموزشی.. ۱۵۰
سطع تعهد. ۱۵۴
ربع اول ـ معلمان کم انگیزه: ۱۵۴
ربع دوم ـ معلمان سردرگم: ۱۵۵
ربع سوم ـ معلمان تحلیلگرا: ۱۵۵
ربع چهارم ـ معلمان حرفهای: ۱۵۵
برنامهریزی توسعه مدرسه چیست؟. ۱۵۶
اصول چهارده گانه بهبود کیفیت مدرسه. ۱۶۰
مدیریت کیفیت جامع.. ۱۶۲
اجزای کلیدی مدیریت کیفیت جامع.. ۱۶۲
«هدف از مدیریت کیفیت جامع»: ۱۶۴
راهبردهایی برای موفقیت مدیریت فرآیند مدار در مدرسه. ۱۶۴
فصل ششم : مدیران و توجه به مثلث انتظار. ۱۷۱
رفتار مدیریت فرآیند مدار ۱۷۳
دانستنیهای مدیریت (۲). ۱۷۳
سه اصل خوب گوش دادن. ۱۷۵
چگونه مدیری هستید؟. ۱۷۵
راههای افزایش تعهد شغلی معلمان. ۱۷۷
راهبردهای مدیریتی که سبب موفقیت شغلی میشود: ۱۷۹
مدیریت مدرسه و معناگرایی.. ۱۸۳
خصوصیات مدیر متدبر. ۱۸۳
کارکردهای آشکار و پنهان مشاوره گروهی.. ۱۸۵
موانع استفاده از مشاوره گروهی.. ۱۸۸
تغییر معنا ۱۸۹
ارزشیابی ارزشها! ۱۹۰
تعاریف عملیاتی واژهها و اصطلاحات: ۱۹۴
وظایف مدیر آموزشی: ۲۰۰
اجرای حمایت رفتاری مثبت و ارزیابی رفتاری کارآمد و ساختاری در مدارس: ۲۰۳
ارزیابی رفتار ساختاری بر پایه برنامههای حمایتی فرد. ۲۰۵
تعریف و نتایج: ۲۰۶
نتیجهگیری: ۲۰۷