شرح کالا
مؤلف: دکتر سعید خیر اندیش
انتشارات: نشر رزا
تعداد صفحات و قطع: ۲۳۷صفحه / وزیری
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
سال چاپ: اول ــ ۱۳۹۷
بهاء: ۳۵۰۰۰۰ ریال
شابک: ۰ــ ۱۹ــ ۶۳۵۶ــ ۶۲۲ــ ۹۷۸
شماره تماس پخش: ۰۹۱۲۹۲۱۱۷۵۶-۰۲۱۴۴۰۱۵۶۰۸
فهرست مطالب
عوامل بازدارنده در مدیریت کلاس درس.. ۱۳
مدیریت کلاس: چشمانداز کلی. ۱۵
مدیریت کلاس و تدریس… ۱۷
جو کلاس.. ۱۸
مدیریت کلاس به شیوهای مؤثر: ویژگیهای معلم. ۱۹
سازماندهی محیط فیزیکی. ۲۷
ترتیب نشستن و بحث گروهی. ۲۸
تأثیر جایگاه روی میزان مشارکت دانشآموزان. ۲۹
مدیریت کلاس مبتنی بر پیشگیری. ۲۹
«الگوی چیدن صندلیها در کلاسهای آموزش انفرادی». ۳۱
مراحل چهارگانه رشد فکری دانشآموزان: ۳۳
جلب مشارکت اولیای دانشآموزان. ۳۴
خلاصه فصل. ۳۷
شیوههای گوناگون برخورد با مشکلات مدیریت کلاس.. ۳۹
منشأ مشکلات مدیریت کلاس.. ۴۲
شیوههای مقابله با مشکلات مدیریت کلاس.. ۴۴
سلسله مراتب واکنش معلم. ۴۵
رویکردهای برخورد با مشکلات مدیریت کلاس.. ۴۸
رویکرد رفتارگرایانه. ۵۲
رویکرد تعاملگرایانه. ۵۴
خلاصه فصل. ۵۷
راهبردهای علمی برای آموزش دانشآموزان نامنظم. ۶۱
ویژگیهای دانشآموز نامنظم. ۶۲
نقش معلم در ایجاد نظم در دانشآموزان. ۶۳
خلاصه فصل. ۷۳
رفتارهای ناشکیبا در میان دانشآموزان و معلمان. ۷۷
رفتار ناشکیبا ۷۷
ویژگیهای یک کلاس شکیبا ۸۰
شاخصهای شکیبایی. ۸۰
راهبرد فرآیندی در آموزش شکیبایی و صلح. ۸۲
هفت حیطه یادگیری شکیبایی. ۸۲
خلاصه فصل. ۸۳
نقشهای جدید معلم زبان خارجی در کلاسهای دانشآموز ـمحور ۸۷
رویکرد دانشآموز محور چیست؟. ۸۸
رویکرد برای سازماندهی فعالیتهای آموزشی. ۸۸
دیدگاه انسانگرایانه. ۸۸
ضرورتهای عینی. ۸۹
دیدگاه طراحی برنامه درسی. ۸۹
نقش معلم در کلاسهای دانشآموز محور ۹۰
فراهم کردن زمینههای مناسب برای فعالیت دانشآموزان. ۹۱
تجزیه و تحلیل نیازهای دانشآموزان. ۹۲
انتخاب روش تدریس… ۹۴
انتقال مسئولیت.. ۹۵
مشارکت دانشآموزان در فعالیتها ۹۶
رویکرد دانشآموز محور از دیدگاه معلم. ۹۸
خلاصه فصل. ۱۰۰
پیشینه طراحی مواد و وسایل آموزشی. ۱۰۳
ماهیت دانش… ۱۰۵
از دانش ورودی تا طرحوارههای ذهنی فراگیرندگان در بدو آموزش ۱۰۶
سازمان محتوای مواد آموزشی. ۱۰۷
تقدم موضوعات عینی بر موضوعات انتزاعی (ذهنی) در سازمانبندی محتوای موضوعات درسی ۱۱۱
معیارهای صحت ارائه دانش… ۱۱۲
خلاصه فصل. ۱۱۴
تجدیدنظر در سازماندهی کلاس درس: نیاز واقعی معلمان. ۱۱۷
چهارچوب آموزشی راهبردی: کمک به تجدید نظر در سازمان کلاسها ۱۲۰
چهارچوبهای آموزشی راهبردی. ۱۲۲
شرکت کنندگان. ۱۲۲
روش انجام دادن مصاحبه. ۱۲۴
ساختار مصاحبه. ۱۲۵
یافتههای اولیه برآورد نیازها ۱۲۷
ابزارهای تغییر: منابع مورد نیاز در STF. 129
منابع مکتوب در مورد پژوهش و عمل. ۱۳۴
طرحهای درسی. ۱۳۵
منابع تکمیلی. ۱۳۶
مسایل و مشکلات غیر قابل پیشبینی در فرآیند تغییر. ۱۳۸
معلمان و اصطلاحات.. ۱۴۰
پیامدهای اجرایی چهارچوبی آموزش راهبردی. ۱۴۱
خلاصه فصل. ۱۴۳
یادگیری مبتنی بر مساله چیست؟. ۱۴۷
فرآیند یادگیری مبتنی بر مساله. ۱۴۷
نقش معلم در فرآیند یادگیری مبتنی بر مساله. ۱۴۸
برنامه درسی و ارزیابی در کلاسهای «مبتنی بر مساله». ۱۴۹
سازماندهی کلاس درس.. ۱۴۹
خلاصه فصل. ۱۵۰
ضرورت مطالعه خلاقیت در کودکان. ۱۵۳
خلاقیت چیست؟. ۱۵۳
موانع رشد و شکوفایی خلاقیت در کودکان. ۱۵۵
عوامل مؤثر در شکوفایی خلاقیت کودکان. ۱۵۶
نقش معلم در شکوفایی خلاقیت کودکان. ۱۵۸
نقش بزرگسالان در شکوفایی خلاقیت کودکان. ۱۶۰
خلاصه فصل. ۱۶۱
نقش معلمان در آموزش شیوههای مقابله با خشم به دانشآموزان ۱۶۵
تعریف خشم. ۱۶۵
تجربه خشم. ۱۶۶
مقایسه ادراکات قربانیان و آماده سازان. ۱۶۹
ارزیابی خشم. ۱۷۰
مضرات خشم. ۱۷۲
بررسی پاسخهای کنار آمدن. ۱۷۴
خلاق بودن از نظر عاطفی. ۱۷۵
انجام ارزیابیهای اولیه منطقی. ۱۷۶
چگونگی کنترل خشم. ۱۷۷
خود آرمیدگی. ۱۷۷
تلقیح استرس.. ۱۷۸
تخلیه کردن خشم. ۱۸۰
باور داشتن به خودتان به عنوان سازشگر. ۱۸۰
بیجرأتی (عدم قاطعیت). ۱۸۱
پرخاشگری. ۱۸۱
جرأت (قاطعیت). ۱۸۲
نمونههایی از جرأتورزی، فقدان جرأتورزی و پرخاشگری. ۱۸۳
افزایش جرأتورزی، شناخت کامل مفهوم جرأتورزی. ۱۸۵
تدابیر تأثیرگذاری مطلوب و نامطلوب.. ۱۸۶
پذیرش حقوق و مسئولیتهای خود. ۱۸۷
گروههای جرأت آموزی. ۱۸۸
خلاصه فصل. ۱۹۰
نقش معلمان در آموزش شیوههای مقابله با شکست به دانشآموزان ۱۹۵
انجام ارزیابیهای منطقی. ۱۹۷
راهبردهای خود معلولیتی رفتاری. ۲۰۱
راهبردهای خود درماندگی ادعایی. ۲۰۳
علائم روانپزشکی. ۲۰۴
چند پیشنهاد مفید. ۲۰۵
عملکردگرا بودن. ۲۰۷
تسلطگرا بودن. ۲۰۹
شناخت توانمندیتان برای یادگیری. ۲۱۰
هزینههای پنهان تحسین. ۲۱۱
یادگیری کنار آمدن به شیوهای مؤثر. ۲۱۲
اجتناب از نتیجهگیریهای خود شکننده. ۲۱۳
فایق آمدن بر کمالگرایی. ۲۱۴
تقویت کردن احساس توانایی خودتان. ۲۱۴
مقایسه پسران و دختران. ۲۱۵
زندگی همراه با انتظارات واقعگرایانه. ۲۱۶
کنار آمدن با شکست به عنوان یک مهارت بهداشت روانی. ۲۱۷
خلاصه فصل. ۲۱۹
تشخیص و پرورش مهارتها و شایستگیها در مدارس.. ۲۲۳
رویکردهای سنجش و مهارتها و شایستگیهای فردی. ۲۲۴
پرورش مهارتها و شایستگیها ۲۲۷
روشهای پرورش مهارتها و شایستگیها ۲۲۷
انسجام و رشد مرحله به مرحله مهارتها و شایستگیها ۲۲۹
مراحل رشد مهارتها و شایستگیها ۲۳۰
تمهیدات پرورش مهارتها و شایستگیها ۲۳۳
تمهید اول. ۲۳۳
تمهید دوم. ۲۳۵
تهمید سوم. ۲۳۷
خلاصه فصل. ۲۳۸